tourinja

  • ۰
  • ۰

درخواست مهریه

از زمانی که عقد نکاح جاری می شود . زن مالک مهریه خواهد بود می تواند درخواست مهریه بدهد. این ربطی به تمکین ندارد، یعنی چه رابطه زناشویی داشته باشند چه نداشته باشند، مهریه شامل حال زن می شود. 

 اگر زنی تمکین نکند از نفقه محروم می شود. 

درخواست مهریه

بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه

دو روش برای درخواست مهریه و به اجرا گذاشتن آن وجود دارد:

  1. درخواست مهریه از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف 

با مراجعه به دادگاه، یک درخواست مهریه ثبت می کنید، سپس دادگاه به ترتیب نوبت به درخواست شما رسیدگی میکند. اقدام از طریق دادگاه بیشتر زمان می برد اما اگر مرد مالی برای توقیف نداشته باشد، اقدام از طریق اجرای ثبت کاری بیهوده ای خواهد بود. 

  1. درخواست مهریه از اجرای ثبت 

برای اقدام از طریق اجرای ثبت، زن باید به دفتر ثبتی که عقد در آن ثبت شده مراجعه کند و درخواست گرفتن کل یا بخشی از مهریه اش  را بدهد. 

این روش هم مزایا و معایب خاص خودش را دارد. 

مثلا با این روش سریع تر می توان مرد را ممنوع الخروج کرد، در حالی که در اقدام از طریق دادگاه حکم باید قطعی شده باشد. 

مزیت دیگری که این روش دارد، هزینه های کمتری است که در مقابل اقدام از طریق دادگاه دربر دارد. 

البته به طور کلی اقدام با این روش سرعت بیشتری دارد. 

اینکه کدام بهتر است، بستگی به شرایط و خواست زن دارد. 

 اندر معایب این روش باید گفت که اجرای ثبت به افزایش قیمت سکه به توجه است، که اگر مهریه تان سکه باشد این روش می تواند به ضررتان تمام شود. 

و اینکه با این درخواست مهریه نمی توان مرد را به زندان انداخت، در حالی که اگر از طریق دادگاه اقدام نمایید، می توانید این کار انجام دهید. 

مهریه

به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول میکشد؟

اینکه از زمان ارائه درخواست مهریه چقدر زمان میبرد تا مهریه را دریافت کنید به عومل مختلفی بستگی دارد. و بسته به این عوامل بین دو ماه تا دوسال زمان می برد. عوامل تاثیر گذار در این زمان شامل این موارد می شود: نوع اقدام زن برای درخواست مهریه، میزان مهریه، توان مالی مرد، زن وکیل بگیرد یا خودش اقدام، نوع طلاق و غیره بستگی دارد. 

حداقل مهریه در ازدواج دائم 

جالب است بدانید مهریه در ازدواج دائم ضروری نیست، اما در عقد موقت واجب و ضروری است. اگر زن و مرد در مشخص کردن میزان مهریه در عقد موقت باهم به توافق نرسیده باشند، عقد موقت باطل است. 

مهریه لازم است یا از ارزش مالی داشته باشد، یعنی لازم باشد برای آن پول پرداخت کرد، یا کاری باشد که مرد بتواند برای زن انجام دهد. مثلا اگر شغلی در زمینه موسقی دارد، یک قطعه آهنگ بسازد. 

 

درخواست طلاق از طرف زن

اگر یه سری موارد در زندگی مشترک پیش بیاید زن می تواند برای درخواست مهریه و طلاق اقدام کند. 

  1. عدم پرداخت نفقه از جانب مرد در صورتی که بتواند آنرا ثابت کند. 

  2. چیزی که به اصطلاح حقوقی عسر زن می گویند، یعنی زن در زندگی با مرد دچار سختی باشد. مثلا معتاد بودن مرد، دوری از خانه به مدت زیاد، داشتن بیماری صعب العلاج یا بیماری که درمان نشود، درگیری های فیزیکی و کتک کاری در منزل، محکوم شدن به حبس بیشتر از 5 سال هست. 

  3. مرد خانه را بیش از 4 سال ترک کند. 

  4. داشتن حق وکالت در طلاق از جانب زن. برخی تصور می کنند که گرفتن حق طلاق یعنی زن حقی را از مرد بگیرد و از آن خود کند، در حالی که این تصور اشتباه است و شاید مقصر این اشتباه واژه حق طلاق باشد، در حالی که عبارت درست این است که بگوییم زن وکالت در طلاق را می گیرد، که با داشتن آن می تواند برای طلاق اقدام کند. 

  5.  یک وکیل حرفه ای و کارکشته استخدام کند، و با کمک و راهنمایی او درخواست مهریه را پیگیری کند. 

  6. متوسل شدن به شرایط ضمن عقد نکاح، البته پیچیدگی هایی دارد، اما وکیل می تواند در این زمینه یاری رسان باشد. 

  • ۰۰/۰۷/۲۰
  • سعید حسن آبادی

درخواست مهریه

مطالبه مهریه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی