tourinja

  • ۰
  • ۰

شهرداری نهادی عمومی است که وظایف متعددی از جمله مدیریت فضاهای شهری را بر عهده دارد. این نهاد اختیاراتی داشته که باعث بروز برخی اختلافات و طرح برخی دعاوی می شود. بر خلاف دعاوی قضایی معمول که تحت رویه ای واحد رسیدگی می شوند، قوانین مختلفی بر فعالیت شهرداری ها نظارت می کنند که همین موضوع باعث پیچیدگی پرونده های دعاوی شهرداری می شود. برخی از این نهاد ها عبارت اند از شورای عالی شهرسازی و معماری، کمیسیون ماده 5 قانون شورای عالی شهرسازی و معماری، شورای اسلامی شهر و مجلس شورای اسلامی. همچنین مرجع رسیدگی به اختلافات مردم و شهرداری ها نیز متعدد است. برای دعاوی معمولی باید به دادگاه مراجعه کرد اما دعاوی شهرداری در مراجع مختلفی رسیدگی می شود. از جمله این مراجع می توان کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری در مورد حل اختلاف شهرداری و مردم در مورد عوارض، کمیسیون ماده 100 شهرداری در مورد اختلافات طرفین در تخلفات ساختمانی، کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری در مورد ساخت و سازهای خارج از حریم شهرها و نیز دیوان عدالت اداری در خصوص تخلف از قوانین توسط شهرداری را نام برد. 

دعاوی شهرداری

رایج ترین دعاوی شهرداری چیست؟

دعاوی قراردادی

دعاوی قراردادی شهرداری با اشخاص

دعاوی مطالبات پیمانکاران

دعاوی کارمندان شهرداری

دعاوی مناقصات و مزایده های شهرداری

دعاوی ساختمانی

الزام به صدور پروانه

تخلفات ساختمانی

کمیسیون ماده 100

کاربری ملک

دعاوی عوارض

عوارض ساخت

عوارض تفکیک و افراز

عوارض اصناف و مشاغل

عوارض تبلیغات و تابلو

کمیسون ماده 77

دعاوی تصرف

مطالبه بهای ملک

رفع تصرف عدوانی

رفع ممانعت

دعاوی کیفری شهرداری

تخریب

ضرب و جرح توسط کارمندان شهرداری

ممانعت از فعالیت کسبی

چگونه تنظیم شکواییه انجام دهیم؟

زمانی که قصد شکایت کیفری از شخص مجرمی را داشته باشید، باید این شکایت را با تنظیم شکواییه تقدیم دادسرا کنید. شکایت کیفری را می توان هم در برگه های معمولی ثبت کرد و هم می توان از برگه های عادی استفاده کرد. اگر بخواهید در برگه معمولی شکایت خود را تنظیم کنید، باید حتما بخش های الزامی را درج کنید و اطلاعات را به طور کامل وارد کنید. اطلاعاتی از قبیل:

  • نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق و در صورت امکان نشانی پیام نگار (ایمیل)، شماره تلفن ثابت و همراه و کدپستی شاکی؛
  • موضوع شکایت ، تاریخ و محل وقوع جرم؛
  • ضرر و زیان وارده به مدعی و مورد مطالبه وی؛
  • ادله وقوع جرم، اسامی، مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان؛
  • مشخصات و نشانی مشتکی عنه یا مظنون در صورت امکان.

تنظیم شکواییه

بعد از تنظیم شکواییه ، باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید تا نوبت شما برای حضور در دادسرا تعیین شود. بعد از مشخص شدن نوبت شما، طی ابلاغیه ای به شما اطلاع داده می شود که چه زمانی باید در دادسرا حضور پیدا کنید. سپس جلسات دادرسی با حضور شما به عنوان شاکی و مشتکی عنه در صورت امکان حضور وی برگزار می شود.

کلام آخر

دعاوی شهرداری دعاوی پیچیده ای هستند که برای پیگیری آنها بهتر است یک وکیل دعاوی شهرداری استخدام شود. برای تنظیم شکواییه کیفری اما اگر موضوع شکایت چندان پیچیده نیست مانند قتل یا کلاهبرداری می توانید خودتان نیز اقدام کنید.

 

  • ۹۹/۱۲/۰۶
  • سعید حسن آبادی

تنظیم شکواییه

دعاوی شهرداری

شهرداد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی